biblický komentár k dnešnému evanjeliu:
Jn 1, 19-28
„Kto si? Aby sme mohli dať odpoveď tým, čo nás poslali...“
Text dnešného evanjelia nám hovorí o reakcii na Krstiteľovo ohlasovanie. Len čo v Jánovom hlase zaznie slabá ozvena Slova, len čo sa v diaľke objaví svetlo Toho, ktorý má prísť, náboženské autority okamžite zasiahnu.
Je to paradox biblického dobrodružstva: tí, ktorí hlásajú nedosiahnuteľného Boha, práve tí sa ho zmocnili a urobili ho nepoznateľným pre všetkých ostatných. Dômyselne ukrytí za formálnym dodržiavaním príkazu stanovujú zákon, ako „potešiť“ Boha, ako ho urobiť „šťastným“, ako upútať jeho dobrotivý pohľad. Stačí omša... spoveď, obeta, prečo nie? A Boh ťa za to odmení.
„Hlas“ náboženskej moci nemešká, rýchlo sa prediera dopredu a umlčuje Slovo, ktoré sa snaží dať o sebe vedieť bez toho, aby sa vnucovalo (šifrou ohlasovania, s ktorou príde Ježiš bude: Evanjelium sa ponúka, nie nanucuje), aby uhasil „tlejúci knôt“, ktorý už v diaľke Ján vidí a predpovedá, ktorý však napriek tomu dokáže zapáliť „oheň na zemi“.
Tí, ktorí si myslia, že poznajú a vlastnia Boha, sú veľmi ostražití a nedovolia, aby zazneli iné hlasy, iné slová, dokonca ani slová samého Boha. Niekto, a my vieme kto, povedal, že „moc vyčerpáva tých, ktorí ju nemajú“, ale je tiež pravda, že udržanie moci je vyčerpávajúce: cena je vysoká, človek musí byť ochotný stavať oltáre na oltároch, aby podľa potreby prinášal určené obete.
Kňaz, ktorý má po boku levitského ekonóma, s rafinovaným a často pokryteckým farizejom nie sú vzdialené postavy rozmazané v zašlých dobách, ďaleko od nás, ponorené a vystupujúce z hmly času. Našli pohodlné útočisko v našom svedomí a našich krestanských spoločenstvách a vykuknú vždy, keď sa zdráhame spochybniť, vrhnúť akýkoľvek tieň pochybnosti na naše pohodlné, pokojné a uspávajúce obrazy Boha, ktoré si žiarlivo strážime a nikomu nedovolíme, dokonca ani Bohu, aby ich dostal do krízy. Radostné posolstvo toto všetko ničí, rúca strohú a prísnu náboženskú skúsenosť, ktorá z Boha urobila poslušného služobníka našich túžob po moci (či všemohúcnosti).
Rastislav Dvorový