biblický komentár k dnešnému evanjeliu:
Jn 1, 29-34
„Hľa, Boží Baránok, ktorý sníma hriech sveta“
Ján vo svojom evanjeliu stotožňuje Ježiša s Božím Baránkom. Vieme, že v liturgickej formulácii sa prekladá ako ten, čo sníma hriechy sveta. Ale nie je to tak. Množné číslo dáva predstavu, že tento baránok je obetovaný za hriechy ľudí. Keďže Ján vo svojom evanjeliu rozvíja obraz baránka, sme si istí, o akom baránkovi evanjelista hovorí: je to baránok veľkonočnej (paschálnej) noci.
Ján vidí v Ježišovi Božieho Baránka, ktorého mäso dá ľuďom schopnosť začať cestu k plnej slobode. Je to asimilácia Ježiša, Jeho krv nevyslobodzuje iba z pozemskej smrti, ale oslobodzuje od smrti navždy.
Ježiš je Baránok Boží: jeho telo, asimilované, nám dáva silu kráčať k plnosti oslobody, k Otcovi, jeho krv nás definitívne oslobodzuje od smrti. Preto baránok nie je zviera obetované za hriechy ľudí. V židovských rituáloch zvieratá vhodné na obety za hriechy boli, koza, holubica alebo hrdlička, ale nie baránok. Preto je Baránok Boží baránkom exodu.
Čiže myšlienka, ktorá predstavuje ukrižovaného Ježiša, ktorý zomrel za naše hriechy, je nesprávna a nemá oporu v evanjeliu. Evanjelista tu nehovorí, že baránok sníma hriechy sveta, ale hriech, ktorý je vo svete. Jestvuje jediný, alebo prvotný či pôvodný hriech, ktorý predchádza Ježišov príchod. Ježiš teda neprišiel odčiniť tento hriech ani ho vziať na svoje plecia. Ježiš ho prišiel odstrániť, vykoreniť. Čo je hriechom sveta? Je to odmietnutie života, ktorý Boh dáva ľuďom, čím sa marí plán Stvoriteľa s ľudstvom.
Keďže ide o túžbu po plnosti života a tá je v každom človeku, tento hriech znásilňuje človeka a potláča v ňom jeho vitálny inštinkt. Takže hriech sveta je negatívna sila, ktorá bráni človeku poznať Boží plán s ním, spoznať a zakúsiť Otcovu lásku a milosrdenstvo. Tragédiou, ktorú predstaví toto evanjelium je, že hriech sveta bude identifikovaný v náboženskej inštitúcii. Je to náboženská inštitúcia, ktorá bráni ľuďom vnímať Boží plán s nimi. Takže hriech sveta je všetko, čo bráni človeku reagovať na Boží plán lásky, a hlavným vinníkom je náboženská inštitúcia.
Rastislav Dvorový