Biblický komentár k dnešnému evanjeliu:
Jn 15, 9 - 11
Ak budete zachovávať moje prikázania, ostanete v mojej láske, ako ja zachovávam prikázania svojho Otca a ostávam v jeho láske.
Toto som vám povedal, aby vo vás bola moja radosť a aby vaša radosť bola úplná.
Ježiš nám odovzdal a zjavil milosrdnú lásku Otca, do ktorej je ponorený a do ktorej nás pozýva, aby sme sa ponorili.
Konkrétny spôsob, ktorý uschopňuje jeho učeníkov, nám, prebývať v tejto láske, je „zachovávanie jeho prikázaní“. O akých prikázaniach však Ježiš hovorí?
V Jánovom evanjeliu dal svojmu spoločenstvu len jedno prikázanie („milujte sa navzájom, ako som ja miloval vás“). O akých prikázaniach teda hovorí?
Bolo by ľahké, a niektorí to robia, stotožniť tieto prikázania s desatorom: je to „najbezpečnejší“ spôsob, všetko je tam napísané, všetko dobre usporiadané. Ale ak by to tak bolo, prečo Ježiš hovorí o „novom“ prikázaní (novom nie v zmysle „pridané k predchádzajúcim“ (neos). Výraz, ktorý použil Ján (kainos), označuje absolútnu novinku, novosť takej kvality, ktorá prevyšuje to, čo bolo predtým.
Takže s Ježišom nemáme 11 prikázaní, ale iba jedno, to Jeho. Výraz „prikázania“ sa preto používa v protiklade k „prikázaniam“ Tóry, lebo vyjadruje úplne nový vzťah s Bohom - Otcom, a k druhým - bratom.
Už nejde o to „zaslúžiť si“ Božiu lásku a zhovievavosť tým, že budeme žiť ako poslušní zachovávatelia prikazaní, ale ide o to, aby sme lásku Otca prijali a odovzdávali stávajúc sa „podobnými“ Otcovi ako jeho synovia a dcéry, ktorí sa Mu podobajú, ktorí s Ním a ako On milujú. Takto láska, ktorá zachraňuje a sprostredkúva Otcov život, koluje medzi jeho synmi a dcérami, aby sa vyliala na celé ľudstvo.
Okrem toho výraz „prikázania“, ktorý Ježiš použil v množnom čísle, môže naznačovať tvorivosť milosrdnej lásky, ktorá sa neobmedzuje len na to, čo je treba urobiť, čo sa vyžaduje, ale presahuje potreby a požiadavky a prejavuje sa tvorivo.
Tradícia nám dala 14 skutkov milosrdenstva, ale neobmedzuje sa len na ne. Je to pozvanie byť tvorivými v láske a milosrdenstve, vedieť „tvorivo“ pracovať s Otcom a ako On na novom stvorení. To je dôvod, prečo byť kresťanom nie je pre tých, ktorí sú spokojní s minimálnym nevyhnutným.
Ježišovými učeníkmi sú muži a ženy, ktorí sa rozhodli pre viac, stať sa úplným darom a to aj vtedy, keď ten dar nie je prijatý, či dokonca odmietnutý. Preto nás Ježiš pozýva milovať aj svojich nepriateľov: lebo sila tejto lásky, ktorú Otec vlial do každého z nás, bude vždy silnejšia než akékoľvek zlo, ktoré môžeme zakúsiť.