1. október 2023 / José María CASTILLO
Biblický komentár k dnešnému evanjeliu:
Ježiš povedal veľkňazom a starším ľudu: „Čo poviete na toto? Istý človek mal dvoch synov. Prišiel k prvému a povedal mu: ‚Syn môj, choď dnes pracovať do vinice!‘ Ale on odpovedal: ‚Nechce sa mi.‘ No potom to oľutoval a šiel. Išiel k druhému a povedal mu to isté. Ten odpovedal: ‚Idem, pane!‘ Ale nešiel. Kto z týchto dvoch splnil otcovu vôľu?“ Odpovedali: „Ten prvý.“ Ježiš im povedal: „Veru, hovorím vám: Mýtnici a neviestky vás predchádzajú do Božieho kráľovstva. Lebo k vám prišiel Ján cestou spravodlivosti, a neuverili ste mu. Ale mýtnici a neviestky mu uverili. A vy, hoci ste to videli, ani potom ste sa nekajali a neuverili ste mu.“
1. Po Ježišovom vstupe do Jeruzalema a násilnom vyhnaní predavačov z chrámu (Mt 21, 1 - 27), veľkej „paródii moci“ (W. Carter), evanjelium podľa Matúša uvádza tri hrozné podobenstvá, všetky tri namierené proti náboženským predstaviteľom (nie proti ľudu Izraela): podobenstvo o dvoch synoch (Mt 21, 28 - 32), podobenstvo o vražedných nájomníkoch (Mt 21, 33 - 46) a podobenstvo o svadobnej hostine Kráľovstva (Mt 22, 1 - 14).
Týmto Ježiš ešte zhoršuje situáciu konfliktu s tými, ktorí sú zodpovední za náboženstvo. Hovorí im, že sú:
1) tí, ktorí nerobia čo chce Boh;
2) tí, ktorí si privlastnili moc a zabíjajú tých, ktorí na to poukazujú;
3) tí, ktorí nevstúpia na Božiu hostinu.
Chápeme, že práve v tej chvíli by chceli Ježiša zabiť (Mt 21, 46). Neurobili to, lebo ľudia boli na Ježišovej strane a reprezentanti chrámu sa ľudí báli (Mt 21, 46b. Porov. Mk 11, 18,32; 12, 12; Mt 14, 5; 21, 26-46; Lukáš 20, 19; 22,2). Títo veľmi nábožní muži, okrem toho, že boli zradcami, boli zbabelci.
2. Podobenstvo je okamžite pochopené: Ježišova etika nie je etikou úmyslov a slov, ale je etikou faktov. Pre Ježiša nemá váhu to, čo „sa povedalo“; dôležité je, čo sa „urobilo“. Najmä vtedy, keď to, čo hovoríme, je presný opak toho, čo robíme. Čo sa stalo týmto dvom bratom, to sa často stáva aj náboženskej elite: vo svojich kázňach, hovoria proti láske k peniazom tí, ktorí sa podobajú na všetko možné, len nie na chudobného; hovoria proti pýche tí, ktorí zaujímajú miesta moci a dôstojnosti; prezentujú sa ako prísni cenzori sexuality tí, ktorí skrývajú a chránia sexuálnych delikventov.
3. Ježiš zdôrazňuje svoju výpoveď vyhlásením, že skupiny, ktorými náboženská elita najviac opovrhuje (vyberači daní a prostitútky), túto elitu predchádzajú na ceste do Kráľovstva. Pozoruhodným aspektom je, že grécke sloveso proágousin (Mt 21, 31b) je v prítomnom čase, teda „už teraz“ (M. Zerwick) vás mýtnici a prostitútky „predchádzajú“ na ceste do Kráľovstva. Podľa Ježiša najviac zaostávajú na ceste k Bohu práve tí, ktorí si myslia, že predbiehajú ostatných a seba samých vidia ako príklad hodný nasledovania.
18. február 2013 / duchovné cvičenia
Ak budúcnosť ľudstva stojí na manželstve a rodine, je nutné aby aj manželstvo a rodina prešli obnovou. Táto obnova nespočíva v tvorbe akéhosi iného či...
8. november 2023 / duchovné cvičenia
Aby sme správne chápali evanjeliá, treba ich čítať v pôvodnom jazyku a v aktuálnom historickom kontexte ich vzniku. Málo kto z nás však na to má...
5. november 2020 / duchovné cvičenia
Včera sme počuli radikálne podmienky slobody voči Ježišovi - zbavenie sa falošnosti, rodinných pút, svojej povesti a oslobodenie sa od vlastnenia majetku a tak vziať kríž....
10. november 2023 / duchovné cvičenia
Ak mám bohatstvo a viem sa s ním deliť – robím si priateľov. Používam ho správne, som ten, ktorý pochopil, že život nemám pre seba ale pre druhých. Som...