Biblický komentár k dnešnému evanjeliu:
Ježiš povedal veľkňazom a starším ľudu:
„Čo poviete na toto? Istý človek mal dvoch synov. Prišiel k prvému a povedal mu: ‚Syn môj, choď dnes pracovať do vinice!‘ Ale on odpovedal: ‚Nechce sa mi.‘ No potom to oľutoval a šiel. Išiel k druhému a povedal mu to isté. Ten odpovedal: ‚Idem, pane!‘ Ale nešiel. Kto z týchto dvoch splnil otcovu vôľu?“
Odpovedali: „Ten prvý.“
Ježiš im povedal: „Veru, hovorím vám: Mýtnici a neviestky vás predchádzajú do Božieho kráľovstva. Lebo k vám prišiel Ján cestou spravodlivosti, a neuverili ste mu. Ale mýtnici a neviestky mu uverili. A vy, hoci ste to videli, ani potom ste sa nekajali a neuverili ste mu.
Náboženskí predstavitelia sa vychytralo správajú k Ježišovi, ktorý vyhlásil chrám za pelech lotrov (zlodejov), implicitne ich teda označil za "banditov". Spriahli sa proti Ježišovi pýtajúc sa, akou mocou toto robí. Ježiš neodpovedá.
Pýta sa: "Aj ja sa vás na niečo spýtam. Ak mi odpoviete, i ja vám poviem, akou mocou toto robím. Odkiaľ bol Jánov krst? Z neba, či od ľudí?"
Náboženské autority neodpovedajú. Neodpovedajú, lebo všetko čím sa riadi ich správanie má základ v ich jedinom bohu, ktorý riadi ich život: výhoda a zisk. Všetko čo robia je pre ich výhody a zisky.
Uvažujú na báze ich výhod: "Oni rozmýšľali a hovorili si: „Ak povieme: »Z neba,« povie nám: »Prečo ste mu teda neuverili?«". Takým spôsobom by sa priznali, že neverili poslanému Bohom. "Ale ak povieme: »Od ľudí,« máme sa čo obávať zástupu, lebo Jána pokladajú všetci za proroka". Preto neodpovedajú. (porov. Mt 21, 24-26)
Teda najvyšším náboženským autoritám Ježiš adresuje toto podobenstvo z Matúšovho evanjelia kap. 21, 28 - 32. "Čo poviete na toto? Istý človek mal dvoch synov. Prišiel k prvému a povedal mu: ‚Syn môj..."
Grécky výraz, ktorý tu evanjelista používa je plný nežnosti. Mohli by sme ho ešte lepšie preložiť ako "synček môj". Jedná sa o ten istý výraz, z ktorého je odvodené slovo "rodička" a vyjadruje veľkú materinskú nežnosť. "Choď dnes pracovať do vinice!‘", vinica je obrazom Izraelského ľudu, "Ale on odpovedal: ‚Nechce sa mi.‘ No potom to oľutoval a šiel".
Prvý syn teda odpovie na Pánovo pozvanie, potom to však oľutuje. "Išiel k druhému a povedal mu to isté. Ten odpovedal: ‚Idem, pane!‘" Nikdy netreba dôverovať tým, ktorí hovoria: áno, Pane! Tento druhý syn nemá vzťah s otcom, nehovorí: "áno, otec", ale "idem, pane". Je to pán, ktorého treba poslúchať.
"Ale nešiel". V Ježišových slovách počuť ozvenu obvinenia, ktoré vyslovil prorok Izaiáš: "Pán povedal: „Pretože sa mi tento ľud približuje svojimi ústami a svojimi perami ma ctí, srdce si však vzďaľuje odo mňa" (Iz 29,13). Hovoriaci: "idem, Pane", ale nemajú ani najmenší úmysel spolupracovať s pánom, ku ktorému sa tak úctivo správajú. Ježiš hovorí: "Nie ten, kto mi hovorí Pane, Pane..." Teda o tých osobách vieme, že sú vylúčené z Božej skutočnosti.
Ježiš sa teda pýta náboženských autorít, "Kto z týchto dvoch splnil otcovu vôľu?", Tu sa objaví výraz "otec". Bolo by lepšie, keby aj v tomto prípade ostali ticho, keby neodpovedali. Oni vsak: "Odpovedali: „Ten prvý“".
"Ježiš im povedal: „Veru...", jedná sa o slávnostné, dôležité vyhlásenie, "hovorím vám...", a Ježiš dáva do kontrastu veľkňazov a starších, prvých v spoločnosti a najbližšie k Bohu, mýtnikov a prostitútky, posledných v spoločnosti a odlúčených od Boha.
"Mýtnici a prostitútky vás predchádzajú". Spôsob, ako je postavené grécke sloveso, preložené ako "predchádzajú", naznačuje predchádzanie v zmysle oni najprv a vy prídete až potom, ale znamená vylúčenie, čiže prevzali miesto.
Tí o ktorých ste si mysleli, že sú zodpovední za meškanie Božieho kráľovstva sú už tam a vy ste zostali vonku. Ježiš uzatvára: "Lebo k vám prišiel Ján", evanjelista sa vracia k téme Krstiteľa, "cestou spravodlivosti, a neuverili ste mu".
Nikdy reprezentanti náboženskej autority neverili v poslaného Bohom. Nikdy! Sú absolútne pasívni, nereagujú na Božie posolstvá. Sú úplne hluchí na Pánovo slovo. "Ale mýtnici a prostitútky", čiže kategórie považované za najvzdialenejšie od Boha, tí o ktorých boli presvedčení, že kvôli nim neprichádza Božie kráľovstvo "mu uverili".
"A vy, hoci ste to videli, ani potom ste sa nekajali", tri razy sa v Matúšovom evanjeliu objaví slovo "kajať sa". Tu, v podobenstve o synovi, ktorý oľutoval (kajal sa), v pripade Judáša, ktorý vydal Ježiša, ale náboženské autority sa nikdy nekajajú. Judáš sa kajal, ale náboženské autority nikdy, lebo to, čo určuje ich postoj a správanie je výhoda a zisk, jediný boh v ktorého veria.
Nemajú iné božstvo, ktorému by sa zodpovedali. Evanjelista chce, aby sme pochopili, že náboženské autority vôbec nereagujú na Ježišovu Radostnú zvesť, lebo by prišli o moc, o privilégiá, prestíž. Ježišovo posolstvo je pozvaním, aby sme boli vyjadrením lásky, ktorá sa dáva do služby druhým ľuďom.
18. február 2013 / duchovné cvičenia
Ak budúcnosť ľudstva stojí na manželstve a rodine, je nutné aby aj manželstvo a rodina prešli obnovou. Táto obnova nespočíva v tvorbe akéhosi iného či...
8. november 2023 / duchovné cvičenia
Aby sme správne chápali evanjeliá, treba ich čítať v pôvodnom jazyku a v aktuálnom historickom kontexte ich vzniku. Málo kto z nás však na to má...
5. november 2020 / duchovné cvičenia
Včera sme počuli radikálne podmienky slobody voči Ježišovi - zbavenie sa falošnosti, rodinných pút, svojej povesti a oslobodenie sa od vlastnenia majetku a tak vziať kríž....
10. november 2023 / duchovné cvičenia
Ak mám bohatstvo a viem sa s ním deliť – robím si priateľov. Používam ho správne, som ten, ktorý pochopil, že život nemám pre seba ale pre druhých. Som...