Biblický komentár k dnešnému evanjeliu:
Jn 5, 31 - 47
"Ja mám väčšie svedectvo, ako je Jánovo: skutky, ktoré mi dal vykonať Otec.
Tieto skutky, ktoré konám, svedčia o mne, že ma poslal Otec".
Ako kritérium pre pochopenie svojho spásonosného a božského poslania Ježiš ponúka svoju činnosť, "skutky", ktoré koná. Treba pripomenúť, že tento text je "komentárom" k uzdraveniu chorého človeka pri rybníku Betsata, neďaleko Ovčej brány.
Ježiš sa nestratí v nezdvorilých úvahách, netočí sa okolo prikázania soboty, neskĺzne na úroveň právnej kazuistiky: poukazuje na svoj životný štýl ako kritérium pre pochopenie jeho poslania.
V tomto prípade sa vracia k téme, o ktorej sa už Ján v Prológu k svojmu evanjeliu vyjadril: pokračovanie v diele stvorenia, čiže v sprostredkovaní plnosti života a slobody pre človeka, pre každého človeka.
To čo bolo obsiahnuté v Starej zmluve (a proroci o tom veľa hovorili), sa v Ježišovi stáva plným a definitívnym: Ježiš pokračuje v stvoriteľskej činnosti Otca, obracajúc svoju pozornosť, predovšetkým k tým kategóriám ľudí, ktoré inštitúcie pravidelne ignorujú, alebo vylučujú v mene „skresleného“ poznania posolstva Písma. "Vodcovia" ľudu absolutizovali to, čo bolo iba jednou etapou v dejinách spásy: ignorujúc Božie oslobodzujúce posolstvo, znovu oživili a vytvorili ten "Egypt", z ktorého ich sám Boh vyslobodil.
S Ježišom sa Boží plán opäť vracia k životu. Nebude to ľahké a všetci vieme, ako to dopadne.
Preto tu môžeme vidieť výzvu k obráteniu pre naše kresťanské spoločenstvá, pre kresťanské spoločenstvá dnes. Ak si stále budeme myslieť, že „študujeme Písma“, aby sme v nich našli oporu a ospravedlnenie nášho uvažovania a postojov vylučovania, pohŕdania, výsmechu, ľahostajnosti, uzavretosti, odcudzenia, nebudeme ďaleko od toho, čo robili Ježišovi odporcovia.
Učiteľ pozýva toho, kto ho chce nasledovať k práci na diele stvorenia, aby každá žena a každý muž mali prístup k základnej dôstojnosti a slobode, ktoré charakterizujú Otcových synov a dcéry. „Súcitného a milosrdného“ Boha, ktorého už ohlásil Mojžiš ešte aj dnes poslušní služobníci nehľadajú. Hľadajú ho synovia a dcéry, ktorí dovoľujú aby sa v ich "skutkoch" zviditeľnila tvár Otca.