... pozrime čo o vyhnaní kupcov z chrámu - ktorý má byť domom modlitby - hovorí dnešná dobrá zvesť a jej komentár:
Blízko bola židovská Veľká noc a Ježiš vystúpil do Jeruzalema.
V chráme našiel predavačov dobytka, oviec a holubov i peňazomencov, čo tam sedeli. Urobil si z povrázkov bič a všetkých vyhnal z chrámu, aj ovce a dobytok. Peňazomencom rozhádzal peniaze a poprevracal stoly a predavačom holubov povedal: „Odneste to odtiaľto! Nerobte z domu môjho Otca tržnicu!“
Jeho učeníci si spomenuli, že je napísané: „Strávi ma horlivosť za tvoj dom.“
Židia sa ho opýtali: „Aké znamenie nám ukážeš, že môžeš toto robiť?“
Ježiš im odpovedal: „Zborte tento chrám a za tri dni ho postavím.“
Židia povedali: „Štyridsaťšesť rokov stavali tento chrám a ty ho postavíš za tri dni?“
Ale on hovoril o chráme svojho tela.
Keď potom vstal z mŕtvych, jeho učeníci si spomenuli, že toto hovoril, a uverili Písmu i slovu, ktoré povedal Ježiš.
Nový vzťah, ktorý Ježiš ponúka medzi Bohom a ľuďmi, má za následok vymiznutie inštitúcií starej zmluvy, medzi ktoré patrí aj chrám, ako to Ján prezentuje vo svojom evanjeliu. Kým proroci pranierujú pokrytecké kulty a ohlasujú nutnosť očistenia chrámu, Ježiš ide o krok vpred, Ježiš ho chce zrušiť.
Čítame o tom v 2. kapitole Jánovho evanjelia, verš 13-22: “Blízko bola židovská Veľká noc.” Evanjelista tu má trochu polemický tón, pretože Veľká noc je v Starom Zákone vždy označovaná ako “Pánova Veľká noc”, ale pre Jána je to “Veľká noc Židov”. Výraz židia v tomto evanjeliu neoznačuje židovský národ, ale skôr jeho autority, náboženských vodcov.
Už to nie je sviatok oslobodenia ľudu, ale je to sviatok vládcov ľudu. “Ježiš vystúpil do Jeruzalema. V chráme našiel…” v chráme nenachádza modliacich sa ľudí, ale trhovníkov, obchodníkov. “V chráme našiel predavačov dobytka, oviec a holubov i peňazomencov, čo tam sedeli”, čiže boli tam usadení. Pravým Bohom chrámu sú peniaze.
“Urobil si z povrázkov bič a všetkých vyhnal z chrámu.” Mesiáš bol často zobrazovaný s bičom, s korbáčom, ktorým mal vyhnať z chrámu tých, ktorí boli z neho vylúčení – hriešnikov. Ježiš tu však s bičom vyháňa tých, ktorí boli dušou chrámu.
“Všetkých vyhnal z chrámu, aj ovce...” Ako prvé sú ovce, ktoré sú zobrazením ľudu, a ktorý je skutočným obetným zvieraťom. “Ovce a dobytok. Peňazomencom rozhádzal peniaze a poprevracal stoly”; Ježiš neprijíma obety Bohu, ktoré nie sú nezištné.“A predavačom holubov povedal…” Je zvláštne, že sa Ježiš obracia práve na predavačov holubov, a nie dobytka. Hovorí: "Odneste to odtiaľto! Nerobte z domu môjho Otca tržnicu!"
Prečo sa Ježiš osopuje práve na predavačov holubov? Pretože holuby sú zvieratá, ktoré mohli obetovať chudobní. Ježiš nedokáže tolerovať, aby boli chudobní zneužívaní v Božom mene. Cituje proroka Zachariáša keď hovorí, že dom jeho Otca nesmie byť miestom obchodov a zárobkov.
Jeho učeníci ale nechápu správne Ježišovo gesto a myslia si, že Ježiš je istým druhom Eliáša, ktorý mal svojou násilnou horlivosťou pripraviť cestu mesiášovi; jeho učeníci si dokonca “spomenuli, že je napísané: ´Strávi ma horlivosť za tvoj dom.´" Židia, čiže vodcovia,“sa ho opýtali: ´Aké znamenie... čiže “akú autoritu” ... nám ukážeš, že môžeš toto robiť?´”
“Ježiš im odpovedal…” A ak chceme pochopiť Ježišovu odpoveď, musíme rozlišovať dva odlišné výrazy, ktoré používa evanjelista. Jedným je grécky výraz ieros, chrám, ktorý označuje celý posvätný priestor, ale druhý výraz v Ježišovej odpovedi je naos, ktorý označuje svätyňu tohto chrámu, čiže miesto, ktoré označovalo prítomnosť a sídlo Boha v tomto chráme.
A v Ježišovej odpovedi sa objavuje práve tento druhý výraz. "Zborte tento chrám a za tri dni ho postavím." Pre Ježiša bude smrť najvyšším zjavením Boha. Židia, vodcovia, ale nechápu. "Štyridsaťšesť rokov stavali tento chrám a ty ho postavíš za tri dni?" Ale on hovoril o chráme svojho tela.
V Ježišovi sa mení vzťah s Bohom. V Ježišovi pravý chrám, z ktorého Boh prejavuje a vyžaruje svoje milosrdenstvo a súcit, nie je svätyňa postavená rukami človeka, kam majú ľudia chodiť a prinášať obety, ale jedinou pravou svätyňou je Ježiš a všetci tí, ktorí ho prijmú za vzor života, svätyňa, ktorá nečaká na ľudí, ale ktorá im vychádza v ústrety. V ústrety komu? Tým, ktorí boli z chrámu vylúčení, ktorí boli vyradení náboženstvom.
Táto nová svätyňa nežiada obety, ale ponúka lásku všetkým ľuďom.
Preklad: Zuzana Černá
celý komentár na stiahnutie tu...
predajná cena 7,90 €,
cena v ŠOPE ZAOSTRI 7,11 € (ušetríte 10%)
počet strán 128, formát 140 x 210
väzba brožovaná, šitá
hmotnosť 170 g
ISBN 978-80-971853-1-2
EAN 9788097185312
e-kniha len za 4,00 €
18. február 2013 / duchovné cvičenia
Ak budúcnosť ľudstva stojí na manželstve a rodine, je nutné aby aj manželstvo a rodina prešli obnovou. Táto obnova nespočíva v tvorbe akéhosi iného či...
28. november 2023 / duchovné cvičenia
Pri čítaní evanjelia dnešného dňa nám až behá mráz po chrbte, keď si predstavíme že by sme toto všetko mali zakúsiť na vlastnej...
8. november 2023 / duchovné cvičenia
Aby sme správne chápali evanjeliá, treba ich čítať v pôvodnom jazyku a v aktuálnom historickom kontexte ich vzniku. Málo kto z nás však na to má...
5. november 2020 / duchovné cvičenia
Včera sme počuli radikálne podmienky slobody voči Ježišovi - zbavenie sa falošnosti, rodinných pút, svojej povesti a oslobodenie sa od vlastnenia majetku a tak vziať kríž....