Biblický komentár k dnešnému evanjeliu:
Ježiš vošiel so svojimi učeníkmi do domu a znova sa zišiel toľký zástup, že si nemohli ani chleba zajesť.
Keď sa to dopočuli jeho príbuzní, išli ho odviesť, lebo hovorili: „Pomiatol sa.“ Zákonníci, čo prišli z Jeruzalema, hovorili: „Je posadnutý Belzebulom“ a: „Mocou kniežaťa zlých duchov vyháňa zlých duchov.“
On si ich zavolal a hovoril im v podobenstvách: „Ako môže satan vyháňa satana? Ak sa kráľovstvo vnútorne rozdelí, také kráľovstvo nemôže obstáť, a ak sa dom vnútorne rozbije, taký dom nebude môcť obstáť. Ak satan povstane proti sebe samému a je rozdelený, nemôže obstáť, ale je s ním koniec. Nik nemôže vniknúť do domu silného človeka a ulúpiť mu veci, kým toho silného nezviaže, až potom mu vyplieni dom. Veru, hovorím vám: Ľuďom sa odpustia všetky hriechy i rúhania, ktorými by sa rúhali. Kto by sa však rúhal Duchu Svätému, tomu sa neodpúšťa naveky, ale je vinný večným hriechom.“
Lebo hovorili: „Je posadnutý nečistým duchom.“
Tu prišla jeho matka a jeho bratia. Zostali vonku a dali si ho zavolať. Okolo neho sedel zástup. Povedali mu: „Vonku ťa hľadá tvoja matka, tvoji bratia a tvoje sestry.“
On im odvetil: „Kto je moja matka a moji bratia?“ Rozhliadol sa po tých, čo sedeli okolo neho, a povedal: „Hľa, moja matka a moji bratia. Lebo kto plní Božiu vôľu, je môj brat i moja sestra, i matka.“
Ježiš sa dopustil skutočného šialenstva. Zoči voči odmietnutiu zo strany Izraela, ktorý sa dokonca rozhodol, že ho zabije, rozchádza sa s ním a ustanovuje dvanástich učeníkov, dvanástich ako kmeňov, ktoré tvorili Izrael. Ježiš vytvára nový Izrael. Na tento významný Ježišov rozchod s náboženskou inštitúciou reaguje jeho rodina aj inštitúcia.
Evanjelista Marek v 3 kapitole, verše 20-35 píše: "Keď sa to dopočuli jeho príbuzní", teda keď sa dopočuli o jeho rozchode s inštitúciou, "išli ho odviesť", doslova vziať, zajať, uväzniť: je tu to isté sloveso, ktoré sa používa na uväznenie Jána Krstiteľa a Ježiša, "lebo hovorili: „Pomiatol sa.“", čiže je blázon, to môže byť iba bláznovstvo.
Aby evanjelista ospravedlnil toto obvinenie z bláznovstva, vsúva tiež obvinenie zákonníkov, ktorí prišli z Jeruzalema, zo sídla náboženskej inštitúcie. Zakonníci sú najvyšší zodpovední sinhedria a vyhlasujú: "Je posadnutý Belzebulom". Kto je Belzebul? Existovalo filištínske božstvo Beelzebub, boh múch a farizeji, aby zabránili uctievaniu tohto božstva, ku ktorému sa utiekal aj jeden izraelský kráľ, kráľ Ochoziáš, keď si u tohto božstva chcel vyprosiť uzdravenie, zmenili jeho meno na Ba al zĕbūl, čiže boh hnoja, ktorý nielen že neochraňuje pred muchami, ale ich priťahuje. Obvinenie zákonníkov je veľmi rafinované: nemôžu negovať, že Ježiš neuzdravuje ľudí, ale hovoria, že ich uzdravuje, aby ich ešte viac nakazil.
Ježiš sa teda vysvetľuje a poukazuje na nezmyselnosť ich vyjadrenia hovoriac: "Ako môže satan vyháňa satana?". Ak satan vyháňa sám seba skončil. Teraz je tu veľmi tvrdý výrok, ktorý sa začína slovom "veru", čiže to, čo Ježiš vyhlasuje je isté: "Ľuďom sa odpustia všetky hriechy i rúhania, ktorými by sa rúhali". Hriechy, ovocie neznalosti, slabosti budú odpustené, ale, vyhlasuje Ježiš: "Kto by sa však rúhal Duchu Svätému, tomu sa neodpúšťa naveky, ale je vinný večným hriechom".
"Lebo hovorili: „Je posadnutý nečistým duchom.“", tu je dôvod. Čo je hriechom proti Duchu Svätému? To čo už povedal prorok Izaiáš, keď vyhlásil, sú to tí, čo dobro nazývajú zlom a zlo dobrom. Teda zakonníci rozumejú, vedia, sú to vzdelaní ľudia, ktorí poznajú Bibliu. Vedia, že ak Ježiš tak koná, robí to z Božej moci, ale nemôžu ho prijať, lebo keby ho prijali, zrútila by sa všetka ich prestíž a ich moc, ktorou vládnu nad ľudom. A tak zneucťujú Ježiša, oberajú ho o dobrú povesť. Hovoria že to, čo je dobré, to čo Ježiš robí je zlo, aby si tak uchovali svoje pozície. Prečo im však nebude nikdy odpustené? Lebo nikdy nepožiadajú o odpustenie. Keď Ježiš odpustil ochrnutému, tí istí zakonníci vyhlásili: rúha sa, čiže zaslúži si smrť.
Do tejto situácie, ako píše evanjelista: "prišla jeho matka a jeho bratia", čiže celý rodinný klan, a "Zostali vonku", zostať vonku znamená: nepochopili Ježišovo učenie. Mysliac si, že majú nad ním moc "dali si ho zavolať". Evanjelista podčiarkuje, že je tu prekážka: "Okolo neho sedel zástup", termín, ktorý tu Marek používa označuje zmes nečistých ľudí a pohanov a "Povedali mu: „Vonku ťa hľadá tvoja matka, tvoji bratia a tvoje sestry", sloveso hľadať má v Markovom evanjeliu vždy negatívnu konotáciu vo vzťahu k Ježišovi.
Tu je strašná, hrozná odpoveď z Ježišovej strany: "Kto je moja matka a moji bratia?", tí tam vonku? Tí, čo sa za mňa hanbia? Za blázna v rodine? A "rozhliadol sa po tých, čo sedeli okolo neho", teda nevidí ani matku, ani bratov čo zostali vonku a vyhlasuje: "Hľa, moja matka a moji bratia".
Teraz prichádza pozvanie, pozvanie, ktoré sa obracia na jeho rodinný klan a zvlášť na jeho matku a bratov: "Lebo kto plní Božiu vôľu, je môj brat i moja sestra, i matka". V Nazarete je Ježišova rodina obeťou učenia zákonníkov, skutočne si myslia, že Ježiš nie je iba blázon, ale aj posadnutý. Ježiš chce, aby sme pochopili, že skutoční posadnutí sú reprezentanti náboženskej inštitúcie, ktorí kvôli tomu, aby nestratili prestíž, hovoria, že jeho konanie je negatívne a spôsobuje zlo.
18. február 2013 / duchovné cvičenia
Ak budúcnosť ľudstva stojí na manželstve a rodine, je nutné aby aj manželstvo a rodina prešli obnovou. Táto obnova nespočíva v tvorbe akéhosi iného či...
8. november 2023 / duchovné cvičenia
Aby sme správne chápali evanjeliá, treba ich čítať v pôvodnom jazyku a v aktuálnom historickom kontexte ich vzniku. Málo kto z nás však na to má...
5. november 2020 / duchovné cvičenia
Včera sme počuli radikálne podmienky slobody voči Ježišovi - zbavenie sa falošnosti, rodinných pút, svojej povesti a oslobodenie sa od vlastnenia majetku a tak vziať kríž....
10. november 2023 / duchovné cvičenia
Ak mám bohatstvo a viem sa s ním deliť – robím si priateľov. Používam ho správne, som ten, ktorý pochopil, že život nemám pre seba ale pre druhých. Som...