Biblický komentár k dnešnému evanjeliu:
Mt 9, 14 - 15
K Ježišovi prišli Jánovi učeníci a hovorili: „Prečo sa my a farizeji často postíme, a tvoji učeníci sa nepostia?“.
Hoci je pôst takmer neprítomný v evanjeliách a v ostatných spisoch Nového zákona, v nasledujúcich storočiach zaznamenal ako náboženský postoj veľký úspech. A to až do tej miery, že bol vložený do textu Evanjelia podľa Marka (9, 29) a následne aj do Matúšovho evanjelia (17, 21).
Akonáhle sa tak stalo, pôst veľmi rýchlo nadobudol veľkú autoritu a charizmatickosť, čo predtým nemal: veď odteraz to bol sám Učiteľ, ktorý okrem modlitby odporučil aj pôst ako nástroj boja proti "démonom".
Zdôrazňujúc s apoštolom Pavlom, že "Božie kráľovstvo nie je jedlo a nápoj, ale spravodlivosť, pokoj a radosť vo Svätom Duchu" (Rim 14,17), a že jediným Ježišovým prikázaním je milovať tak, ako nás miloval On (Jn 13,34), pôst patrí do tej kresťanskej sféry, ktorá disponuje prostriedkami a nástrojmi, ktoré môže kresťan slobodne použiť ak nadobudne presvedčenie, že sú vhodné pre rast jeho schopnosti milovať.
Tieto prostriedky môžu byť ponúknuté, ak sú považované za vhodné, ale nikdy nie nanucované (môžno ich iba prijať, ale nie trpieť), v súlade s rôznymi citlivosťmi, kultúrami a spiritualitami, ktoré charakterizujú veriacich usilujúcich sa o jednotu prostredníctvom uskutočňovania lásky podobnej tej, ktorú Boh prejavil v Ježišovi, avšak v rozmanitosti prostriedkov používaných na jej dosiahnutie.
To, čo charakterizuje a dáva identitu kresťanským spoločenstvám, je rovnaká kvalita Božskej lásky interpretovaná do služby človekovi. To je jeden Duch, ktorého ako kresťania prijímame. Prostriedky na vybudovanie a živenie tejto kvality lásky sa líšia podľa kultúr, rás a epoch.