SpäťÚvod / Články / Naše projekty / zoči-voči médiám / Zamrznuté srdce – dar či prekliatie?
Ako pozerať televíziu s deťmiZamilovanie = dôležitá skúsenosť

Zamrznuté srdce – dar či prekliatie?

1. apríl 2014 / Martin Slíž

Vytlačiť Vytlačiť
Zamrznuté srdce –  dar či prekliatie?

Rozprávky, podobne ako „mýty“, čerpajú zo skúseností ľudstva ako takého. Témy, ich spracovanie – východiská, obrazy, osoby a obsadenie dejov a pod., sú vo všetkých kultúrach a národoch veľmi podobné, ak nie rovnaké, naprieč celými ľudskými dejinami. Napríklad rovnaký tematický a výrazový jazyk rozprávok a mýtov, nachádzame v našom osobnom snovom materiále – v snoch a fantáziách. Posolstvo rozprávok a mýtov (podobne ako aj istého druhu snov) ponúka obraz o realite – v jej negatívach aj pozitívach – a tiež odpovede na rôzne otázky ľudského života.

Témy, ktoré nás v tomto rozbore postmodernej rozpávky FROZEN budú zaujímať, sú najmä tieto:

  • láska,
  • strach,
  • výchovné pôsobenie smerujúce k neurotickému správaniu,
  • skutočnosti ľudského života ako napríklad:
    • talent (dar/prekliatie),
    • adolescentná vzbura,
    • dynamika vzťahu (v tomto prípade medzi mužom ženou)
  • niektoré archetypálne aspekty muža a ženy.

Budeme sa držať originálneho anglického textu rozprávky FROZEN, kde dialógy protagonistov spolu s textami piesní vytvárajú homogénny celok v službe celkového zámeru diela.

Kým kedysi žáner rozprávka bol určený výlučne deťom, dnes v postmoderne sme svedkami toho, že  práve tento typ rozprávky nie je spracovaný len pre deti, ale najmä pre dospelého diváka. Možno aj preto sa vybraným problematikám venuje v postmodernej rozprávke omnoho podrobnejšia pozornosť ako v deji klasickej rozprávky.

Naša rozprávka si vážne kladie otázku o láske ako o zdroji života a radosti a najmä otázku o láske ako o jedinom hodnotnom zmysle života. Od začiatku až do konca vytvára protikladné paralely ľadu, zimy, prekliatia oproti radosti, slnku, letu, požehnaniu, aby

  • vykreslila dynamiku života v jeho protikladoch,
  • vzbudila úctu k tajomstvu ľudských príbehov,
  • ponúkla riešenia ktoré život rozvíjajú,
  • upozornila na tie ktorého ničia.

Pozor však – aj zamrznuté srdce môže byť zdrojom života a nezamrznuté srdce zdrojom smrti. Prekliatie sa môže stať darom a dar prekliatím.

 

Elza

Je kráľovou staršou dcérou a teda nástupkyňou kráľovského trónu.

Rodí sa so silou prekliatia (vie vytvárať sneh, kopy snehu, ľad, víchricu, snehuliakov – na čo si len spomenie z ponuky možností zimného ročného obdobia), ktoré však v realite – na začiatku rozprávky – vôbec nie je prekliatím [1], skôr naopak. Kým slúži radosti a zábave (kedy Elza robí svoje kúzla pre sestru Annu, čo je znakom radosti zo spoločenstva), Elza vie svoju silu kontrolovať v prospech sestry a teda v prospech dobra. Rozprávka naznačuje, že práve túto stránku daru/prekliatia je treba dostať do vedomia Elzy, aby ju mohla kontrolovať t.j. používať v prospech dobra avšak...

 

…raz sa pri hre Elzy a Anny stane nešťastie...

... a to náhodou. Elza sa pri vytváraní kôp snehu, po ktorých Anna skáče, šmykne po ľadovej ploche, ktorú vytvorila pri predošlej hre. Čarovná sila zasiahne sestru do hlavy a ona padne na zem ako mŕtva. Elza v strachu, že zranila sestru, volá rodičov. (Takmer vždy je v rozprávke Elzin strach či neistota, vyjadrený zmenou scény: všetko čoho sa Elza dotkne, sa pokryje inoväťou a počuť praskanie ľadu ktoré preniká až do kostí).

 

Na scénu vstupuje otec s matkou

Prvé slová, ktoré povie otec sú obvinením Elzy a konštatovaním, že sa jej dar/prekliatie vymyká kontrole.

Od momentu incidentu je Elza kontrolovaná strachom a úplne stráca schopnosť kontrolovať dar/prekliatie. Tak sa z tohto daru stáva prekliatie.

Otec v živote dcéry je prvý muž, ktorý ovplyvní jej pohľad na seba a na všetkých ďalších mužov v jej živote. Otec odovzdáva identitu dcére komunikujúc, kým pre neho je. Podľa toho ona pozná svoju hodnotu a podľa toho pozná, čo je láska. Elza lásku nezakúša naopak...

Otec kráľ, aby zachránil Annu, sa s celou rodinou vydá do hôr k múdremu trolovi. Trol Annu ľahko uzdraví – vzhľadom k tomu, že sa jedná o hlavu, ktorá utrpela zranenie. So srdcom by to bolo ťažšie. Srdce je v niektorých kultúrach ponímané ako symbol osobnosti – teda celého človeka. Nie je len symbolom citov – ako to vnímame v súčasnej kultúre. Pre istotu trol ovplyvní jej pamäť a Anna tak zabudne, že Elza má zázračné schopnosti. Zabudne aj na všetky zázračné udalosti s Elzou.

V pamäti jej ostane radosť zo spoločného priateľstva a zážitky so spoločnej zábavy.

Trol predpovedá Elze, že to nebude mať v živote ľahké so svojím darom/prekliatím, že sa ho musí naučiť kontrolovať. Prvej dôležitej indícii ako na to (tvojím najväčším nepriateľom bude strach“) žiaľ, ani Elza – ktorá je v tom čase malé dieťa, ani otec – ktorý v tom čase má dojem že vie ako Elzu „naučiť“ narábať s darom/prekliatím, nevenujú pozornosť.

 

Status "vždy dobrého dievčatka"

Pre Elzu začína proces samoty, popierania seba, strachu – ktorý sa stane nástojčivým v kontakte s inými osobami. Posolstvo otca/kráľa je šialené: popierať, necítiť, nedať iným spoznať byť dobrým dievčaťom tak ako vždy musíš byť“ a nosiť rukavice, ktoré bránia priamemu kontaktu s ľuďmi a vecami.

Elzina tvorivá čarovná sila prechádza totiž najmä cez jej ruky. Takéto dlhodobo komunikované posolstvo od vzťahovej osoby (v realite komunikované nielen verbálne, ale i neverbálne) je pre dušu ženy deštruktívne a v najhoršom prípade aj s celoživotnými dôsledkami. Žena je prirodzene citové stvorenie, zamerané na vzťahy, ich vytváranie a starostlivosť o tých, čo sú v nich zainteresovaní.

 

Osamotená

Čo znamená byť stále dobrou v prípade Elzy? Splniť očakávania otca! To znamená prijať samotu, nečinnosť, strach, nemať hodnotu, vyhýbať sa sestre a ostatným osobám. Elza nie je schopná sama rozlomiť začarovaný kruh – typický postoj neurotikov.

S rokmi Elza odmieta akýkoľvek kontakt s ľuďmi a to aj so svojím otcom – bojí sa, že ich (ho) zraní. Elza nie je prítomná ani na symbolickom pohrebe svojich rodičov, ktorí zahynuli pri búrke na mori.

Keď dosiahne vek aby sa mohla stať kráľovnou, pripravuje sa korunovácia. Elza má strach, strach že si všetci všimnú dar/prekliatie, opakuje si otcove „rady“. Vie že je to len chvíľa čo sa musí ukázať pred ľudom a vydržať korunovačný rituál a „deň otvorených dverí“ a potom sa všetko vráti do starých koľají.

... nastal čas prerušiť Elzin príbeh a venovať pozornosť mladšej kráľovskej dcére Anne ...

 

Druhá časť komentára: Zamilovanie = dôležitá skúsenosť



[1] Pozn.: aj ďalej budeme používať dvojčlen „dar/prekliatie“, keďže jeho chápanie sa v dynamike príbehu mení

 

 

Foto: www.posters.sk, www.fanpop.comwww.disney.wikia.com

Autor: Martin Slíž
Diskusia (0)
Zatiaľ žiadny komentár
Nový komentár
Pridať príspevok
Registrovať sa môžete TU. Prihlásiť sa môžete TU.
Podobné články

Ako pozerať televíziu s deťmi

28. marec 2014 / zoči-voči médiám

Ako pozerať televíziu s deťmi

V dávnych časoch môjho detstva som mala spolužiačku, ktorá doma nemala televíziu. Nevadilo to ani jej, ani nikomu, avšak akonáhle prišla niekam, kde bol zapnutý...

Zamilovanie = dôležitá skúsenosť

2. apríl 2014 / zoči-voči médiám

Zamilovanie = dôležitá skúsenosť

V prvej časti psychologicko-pedagogického komentára rozprávky FROZEN Zamrznuté srdce – dar či prekliatie? sme uviedli špecifiká postmodernej rozprávky a začali...

Ako zabrániť roztopeniu Olafa

3. apríl 2014 / zoči-voči médiám

Ako zabrániť roztopeniu Olafa

V prvej časti psychologicko-pedagogického komentára k rozprávke FROZEN Zamrznuté srdce – dar či prekliatie? sme uviedli špecifiká postmodernej rozprávky a začali...

Justín I. - Rytieri v ohrození?

7. jún 2014 / zoči-voči médiám

Justín I. - Rytieri v ohrození?

Nos tento meč so silou a priprav svoje srdce pre dobro/vľúdnosť. Nikdy ho nepoužívaj na to, aby si ublížil, alebo urazil, ale používaj ho na obranu toho čo je...

N