Rozprávky, podobne ako „mýty“, čerpajú zo skúseností ľudstva ako takého. Témy, ich spracovanie – východiská, obrazy, osoby a obsadenie dejov a pod., sú vo všetkých kultúrach a národoch veľmi podobné, ak nie rovnaké, naprieč celými ľudskými dejinami. Napríklad rovnaký tematický a výrazový jazyk rozprávok a mýtov, nachádzame v našom osobnom snovom materiále – v snoch a fantáziách. Posolstvo rozprávok a mýtov (podobne ako aj istého druhu snov) ponúka obraz o realite – v jej negatívach aj pozitívach – a tiež odpovede na rôzne otázky ľudského života.
Témy, ktoré nás v tomto rozbore postmodernej rozpávky FROZEN budú zaujímať, sú najmä tieto:
Budeme sa držať originálneho anglického textu rozprávky FROZEN, kde dialógy protagonistov spolu s textami piesní vytvárajú homogénny celok v službe celkového zámeru diela.
Kým kedysi žáner rozprávka bol určený výlučne deťom, dnes v postmoderne sme svedkami toho, že práve tento typ rozprávky nie je spracovaný len pre deti, ale najmä pre dospelého diváka. Možno aj preto sa vybraným problematikám venuje v postmodernej rozprávke omnoho podrobnejšia pozornosť ako v deji klasickej rozprávky.
Naša rozprávka si vážne kladie otázku o láske ako o zdroji života a radosti a najmä otázku o láske ako o jedinom hodnotnom zmysle života. Od začiatku až do konca vytvára protikladné paralely ľadu, zimy, prekliatia oproti radosti, slnku, letu, požehnaniu, aby
Pozor však – aj zamrznuté srdce môže byť zdrojom života a nezamrznuté srdce zdrojom smrti. Prekliatie sa môže stať darom a dar prekliatím.
Je kráľovou staršou dcérou a teda nástupkyňou kráľovského trónu.
Rodí sa so silou prekliatia (vie vytvárať sneh, kopy snehu, ľad, víchricu, snehuliakov – na čo si len spomenie z ponuky možností zimného ročného obdobia), ktoré však v realite – na začiatku rozprávky – vôbec nie je prekliatím [1], skôr naopak. Kým slúži radosti a zábave (kedy Elza robí svoje kúzla pre sestru Annu, čo je znakom radosti zo spoločenstva), Elza vie svoju silu kontrolovať v prospech sestry a teda v prospech dobra. Rozprávka naznačuje, že práve túto stránku daru/prekliatia je treba dostať do vedomia Elzy, aby ju mohla kontrolovať t.j. používať v prospech dobra avšak...
... a to náhodou. Elza sa pri vytváraní kôp snehu, po ktorých Anna skáče, šmykne po ľadovej ploche, ktorú vytvorila pri predošlej hre. Čarovná sila zasiahne sestru do hlavy a ona padne na zem ako mŕtva. Elza v strachu, že zranila sestru, volá rodičov. (Takmer vždy je v rozprávke Elzin strach či neistota, vyjadrený zmenou scény: všetko čoho sa Elza dotkne, sa pokryje inoväťou a počuť praskanie ľadu ktoré preniká až do kostí).
Prvé slová, ktoré povie otec sú obvinením Elzy a konštatovaním, že sa jej dar/prekliatie vymyká kontrole.
Od momentu incidentu je Elza kontrolovaná strachom a úplne stráca schopnosť kontrolovať dar/prekliatie. Tak sa z tohto daru stáva prekliatie.
Otec v živote dcéry je prvý muž, ktorý ovplyvní jej pohľad na seba a na všetkých ďalších mužov v jej živote. Otec odovzdáva identitu dcére komunikujúc, kým pre neho je. Podľa toho ona pozná svoju hodnotu a podľa toho pozná, čo je láska. Elza lásku nezakúša naopak...
Otec kráľ, aby zachránil Annu, sa s celou rodinou vydá do hôr k múdremu trolovi. Trol Annu ľahko uzdraví – vzhľadom k tomu, že sa jedná o hlavu, ktorá utrpela zranenie. So srdcom by to bolo ťažšie. Srdce je v niektorých kultúrach ponímané ako symbol osobnosti – teda celého človeka. Nie je len symbolom citov – ako to vnímame v súčasnej kultúre. Pre istotu trol ovplyvní jej pamäť a Anna tak zabudne, že Elza má zázračné schopnosti. Zabudne aj na všetky zázračné udalosti s Elzou.
V pamäti jej ostane radosť zo spoločného priateľstva a zážitky so spoločnej zábavy.
Trol predpovedá Elze, že to nebude mať v živote ľahké so svojím darom/prekliatím, že sa ho musí naučiť kontrolovať. Prvej dôležitej indícii ako na to („tvojím najväčším nepriateľom bude strach“) žiaľ, ani Elza – ktorá je v tom čase malé dieťa, ani otec – ktorý v tom čase má dojem že vie ako Elzu „naučiť“ narábať s darom/prekliatím, nevenujú pozornosť.
Pre Elzu začína proces samoty, popierania seba, strachu – ktorý sa stane nástojčivým v kontakte s inými osobami. Posolstvo otca/kráľa je šialené: „popierať, necítiť, nedať iným spoznať – byť dobrým dievčaťom tak ako vždy musíš byť“ a nosiť rukavice, ktoré bránia priamemu kontaktu s ľuďmi a vecami.
Elzina tvorivá čarovná sila prechádza totiž najmä cez jej ruky. Takéto dlhodobo komunikované posolstvo od vzťahovej osoby (v realite komunikované nielen verbálne, ale i neverbálne) je pre dušu ženy deštruktívne a v najhoršom prípade aj s celoživotnými dôsledkami. Žena je prirodzene citové stvorenie, zamerané na vzťahy, ich vytváranie a starostlivosť o tých, čo sú v nich zainteresovaní.
Čo znamená byť stále dobrou v prípade Elzy? Splniť očakávania otca! To znamená prijať samotu, nečinnosť, strach, nemať hodnotu, vyhýbať sa sestre a ostatným osobám. Elza nie je schopná sama rozlomiť začarovaný kruh – typický postoj neurotikov.
S rokmi Elza odmieta akýkoľvek kontakt s ľuďmi a to aj so svojím otcom – bojí sa, že ich (ho) zraní. Elza nie je prítomná ani na symbolickom pohrebe svojich rodičov, ktorí zahynuli pri búrke na mori.
Keď dosiahne vek aby sa mohla stať kráľovnou, pripravuje sa korunovácia. Elza má strach, strach že si všetci všimnú dar/prekliatie, opakuje si otcove „rady“. Vie že je to len chvíľa čo sa musí ukázať pred ľudom a vydržať korunovačný rituál a „deň otvorených dverí“ a potom sa všetko vráti do starých koľají.
... nastal čas prerušiť Elzin príbeh a venovať pozornosť mladšej kráľovskej dcére Anne ...
Druhá časť komentára: Zamilovanie = dôležitá skúsenosť
[1] Pozn.: aj ďalej budeme používať dvojčlen „dar/prekliatie“, keďže jeho chápanie sa v dynamike príbehu mení
28. marec 2014 / zoči-voči médiám
V dávnych časoch môjho detstva som mala spolužiačku, ktorá doma nemala televíziu. Nevadilo to ani jej, ani nikomu, avšak akonáhle prišla niekam, kde bol zapnutý...
2. apríl 2014 / zoči-voči médiám
V prvej časti psychologicko-pedagogického komentára rozprávky FROZEN Zamrznuté srdce – dar či prekliatie? sme uviedli špecifiká postmodernej rozprávky a začali...
3. apríl 2014 / zoči-voči médiám
V prvej časti psychologicko-pedagogického komentára k rozprávke FROZEN Zamrznuté srdce – dar či prekliatie? sme uviedli špecifiká postmodernej rozprávky a začali...
7. jún 2014 / zoči-voči médiám
Nos tento meč so silou a priprav svoje srdce pre dobro/vľúdnosť. Nikdy ho nepoužívaj na to, aby si ublížil, alebo urazil, ale používaj ho na obranu toho čo je...