V dávnych časoch môjho detstva som mala spolužiačku, ktorá doma nemala televíziu. Nevadilo to ani jej, ani nikomu, avšak akonáhle prišla niekam, kde bol zapnutý televízor (ubytovňa na školskom výlete, návšteva doma u kamarátky) len ťažko sa od neho dokázala odtrhnúť.
O magickom vplyve televízie som sa presvedčila aj sama, keď som televízor náhodne zapla a moje prvorodené, dovtedy uplakané a nervózne batoľa s úžasom a bez pohnutia hodný čas fascinovane hľadelo na čiernobiele zrnenie. Takmer som stihla za ten čas uvariť cestoviny :)
Či chceme, či nie, televíziu už dnes odignorujeme len veľmi ťažko. Nemyslím teraz len ten stredobod obývacej izby, ale celý filmový priemysel. Nie je až také ťažké doma nemať televízor. Tabu však vždy vzbudzuje zvedavosť, priťahuje, láka… podobne ako moju spolužiačku.
Dnes sa s filmami či rozprávkami stretneme takmer všade - v MHD, škôlke či školskom klube pri zlom počasí, u lekára v čakárni či nemenovanom obchode s obuvou. Umením sa stáva naučiť sa využívať aj tento ľudský vynález tak, aby osožil nám, našim deťom a celej rodine.
Vo vzťahu k médiám si uvedomujeme, že (podobne ako v živote) často hľadíme a nevidíme. Nevieme dešifrovať čo sa skrýva za videným a počutým - a pritom autor keď vytvára mediálne dielo má jasný a konkrétny úmysel. Radi by sme Vám v tejto sekcii ponúkli naše psychologické a pedagogické komentáre ku konkrétnym filmovým dielam.
Pokiaľ nepatríte k úplným odporcom pohyblivých obrázkov v akejkoľvek podobe, možno vám naše články o médiách prídu vhod.
Už dávno neplatí, že rozprávky sú len pre deti. Práve naopak, aj tento žáner sa snaží dnes prilákať do kín dospelých divákov, čo teda nie je na škodu, keď si uvedomíme, že väčšina z nich si rozprávku pozrie spolu so svojimi deťmi.
Zameranosť na dospelého diváka však často prináša aj zložitosť, nejednoznačnosť, stieranie rozdielov medzi dobrom a zlom, ukrytý zmysel a často až archetypálnu hĺbku, čo bežne vyspelé dieťa objaví a pochopí len veľmi ťažko.
Na to, ako pozerať televíziu s deťmi, sa pozrieme čoskoro.
Tentokrát pripravujeme rozbor rozprávky "Ľadové kráľovstvo" (Frozen), určenej pre dospelého (dospievajúceho) diváka. Môžete si urobiť televízny večer s priateľmi či vašimi dospievajúcimi ratolesťami… a pri diskusii po filme využiť aj našu ponuku.
Foto: Most Beautiful Photos
1. apríl 2014 / zoči-voči médiám
Rozprávky, podobne ako „mýty“, čerpajú zo skúseností ľudstva ako takého. Témy, ich spracovanie – východiská, obrazy, osoby a obsadenie...
2. apríl 2014 / zoči-voči médiám
V prvej časti psychologicko-pedagogického komentára rozprávky FROZEN Zamrznuté srdce – dar či prekliatie? sme uviedli špecifiká postmodernej rozprávky a začali...
3. apríl 2014 / zoči-voči médiám
V prvej časti psychologicko-pedagogického komentára k rozprávke FROZEN Zamrznuté srdce – dar či prekliatie? sme uviedli špecifiká postmodernej rozprávky a začali...
7. jún 2014 / zoči-voči médiám
Nos tento meč so silou a priprav svoje srdce pre dobro/vľúdnosť. Nikdy ho nepoužívaj na to, aby si ublížil, alebo urazil, ale používaj ho na obranu toho čo je...