Žijeme v dobe mnohých ilúzií, ktoré sú pre nás o to škodlivejšie, že im veríme a sme skalopevne presvedčení že práve ony nás privedú ku skutočnému šťastiu.
Jednou z týchto ilúzií je napr. "LEN HLUPÁK SA DELÍ O TO, ČO MÁ."
Raz sme našich birmovancov - puberťákov najhrubšieho kalibru - vzali na výlet na Ranč (chata na lazoch na Sihle). Cestovali sme asi 5 hodín, potom ešte vyšlapať hodinku pešo od autobusu s ruksakom aj potravinami na chrbte... a na konci cesty nás čakalo tiché miesto - dokonca bez signálu...
Dosť dôvodov na šomranie. Naše decká sa zrazu ocitli úplne v inom svete
A predsa sa v nás všetkých na tomto mieste zrodila schopnosť jednoducho byť spolu, podeliť sa, pomáhať si, zabaviť sa ... a skutočne sme boli na tomto mieste šťastní.
Podobný paradox zažíva dnes Zachej... rozdáva čo má, a je šťastný.
Biblický komentár k dnešnému evanjeliu od Alberta Maggi, OSM:
Ježiš vošiel do Jericha a prechádzal cezeň. A tu muž, menom Zachej, ktorý bol hlavným mýtnikom a bol bohatý, zatúžil vidieť Ježiša, kto to je, ale nemohol pre zástup, lebo bol malej postavy. Bežal teda napred a vyšiel na planý figovník, aby ho uvidel, lebo práve tade mal ísť.
Keď Ježiš prišiel na to miesto, pozrel sa hore a povedal mu: „Zachej, poď rýchlo dolu, lebo dnes musím zostať v tvojom dome!“ On chytro zišiel a prijal ho s radosťou.
Keď to videli, všetci šomrali: „Vošiel k hriešnemu človekovi!“
Ale Zachej vstal a povedal Pánovi: „Pane, polovicu svojho majetku dám chudobným a ak som niekoho oklamal, vrátim štvornásobne.“
Ježiš mu povedal: „Dnes prišla spása do tohoto domu. Veď aj on je Abrahámovým synom. Lebo Syn človeka prišiel hľadať a zachrániť, čo sa stratilo.“
Pred týmto úryvkom evanjelia Lukáš rozpráva príbeh o bohatom mužovi, definuje ho ako vznešeného, vodcu, ktorý sa priblížil k Ježišovi a žiadal ho, čo má robiť, aby získal večný život [1]. Ježiš mu odpovedal tým, že mu pripomenul prikázania ktoré sa vzťahovali na správanie voči blížnemu a po tom, ako sa ukázalo že tieto všetky dodržiaval od svojej mladosti – za čo by mal mať zabezpečený večný život – Ježiš ho pozval, aby sa zaoberal týmto svetom a týmto životom, tým že ho bude nasledovať, predá všetko čo má a dá to chudobným.
Tento človek bol dokonalým dodržiavateľom zákona, a to aj zodpovedalo jeho statusu vznešeného vodcu, ale neprijal pozvanie Ježiša. Jeho záujem sa sústredil na večný život, na to, čo bude potom, zatiaľčo Ježiš ho chcel pozvať, aby spolupracoval na premene tohto života, prispievajúc k šťastiu všetkých ľudí.
Ale významný človek, ako nakoniec všetci boháči, túži potom, aby sa nič nezmenilo a tak si zachoval svoju privilegovanú a prestížnu pozíciu. Práve pri tejto príležitosti Ježiš povedal, že bohatstvo je prakticky neprekonateľnou prekážkou pre vstup do Božieho Kráľovstva; vyslovil slávnu vetu “ľahšie prejde ťava uchom ihly ako boháč vojde do Božieho Kráľovstva ”.
Avšak v evanjeliu tejto nedele máme Zacheja aj on je bohatý. Nakoľko bol verejným správcom, nemohol sa vyťahovať vraviac, že dodržiava všetky zákony od svojej mladosti. Ako sám uznáva bol zlodej, ktorý drankal od ľudí peniaze.
Zachej sa nezaujímal o večný život a Ježiš ho nežiadal, aby predal to, čo má, dal to chudobným a nasledoval ho. Je to Zachej, ktorý sa takto rozhodne.
Prijíma Ježiša do svojho domu, do svojho života a všetko sa mení.
Z bohatého sa stáva chudobný, vraví: „Pane, polovicu svojho majetku dám chudobným a ak som niekoho oklamal, vrátim štvornásobne.“, teda on, ktorý bol bohatý, už ním viac nie je, ale stáva sa konečne šťastným.
Evanjelista píše, že toto všetko robí plný radosti. Verejný správca skončil s nespravodlivosťou ktorá sprevádzala jeho život. A Ježiš vyhlasuje: “Dnes...”, teda nie je to prísľub pre budúce časy, “...prišla spása do tohoto domu“.
Toto Ježišovo tvrdenie je dôležité, pretože my máme tendenciu premietať spásu o ktorej nám Ježiš hovorí na to, čo príde potom. Spása je už tu prítomná, spása, ktorá sa týka tohto života, nie toho potom, spása, ktorá je však v očiach bohatých záhubou.
Vznešený muž sa po Ježišových slovách ako píše evanjelista veľmi zarmútil pretože bol veľmi bohatý. Vznešený boháč sa zaujímal o to, čo bude potom, projektoval svoju spásu na budúci svet. Zachej, ktorý skoncoval s nespravodlivosťou, zakúsil spásu v tomto svete, už vo svojom pozemskom živote.
Spása pre Ježiša nie je zabezpečenie si miesta tam hore (vznešený muž si ju zabezpečoval dodržiavaním zákona) ale je to oslobodenie od všetkého, čo prekáža v tomto živote byť plne slobodným pre spoluprácu s Kristom na realizácii Božieho Kráľovstva.
Preklad: Mikuláš Kováč
predajná cena 7,90 €,
cena v ŠOPE ZAOSTRI 7,11 € (ušetríte 10%)
počet strán 128, formát 140 x 210
väzba brožovaná, šitá
hmotnosť 170 g
ISBN 978-80-971853-1-2
EAN 9788097185312
e-kniha len za 4,00 €
18. február 2013 / duchovné cvičenia
Ak budúcnosť ľudstva stojí na manželstve a rodine, je nutné aby aj manželstvo a rodina prešli obnovou. Táto obnova nespočíva v tvorbe akéhosi iného či...
28. november 2023 / duchovné cvičenia
Pri čítaní evanjelia dnešného dňa nám až behá mráz po chrbte, keď si predstavíme že by sme toto všetko mali zakúsiť na vlastnej...
8. november 2023 / duchovné cvičenia
Aby sme správne chápali evanjeliá, treba ich čítať v pôvodnom jazyku a v aktuálnom historickom kontexte ich vzniku. Málo kto z nás však na to má...
5. november 2020 / duchovné cvičenia
Včera sme počuli radikálne podmienky slobody voči Ježišovi - zbavenie sa falošnosti, rodinných pút, svojej povesti a oslobodenie sa od vlastnenia majetku a tak vziať kríž....