Médiá sú tu a robia svoju prácu. Nezmeníme to.
Ich ovocie je hodnotovo spravidla na úrovni charakteru a šľachetnosti tých, ktorí ich tvoria. A tak na nás vplývajú kvalitné a krásne, alebo rozum a srdce zarážajúce diela - bilboardy, TV-programy, divadelné predstavenia atď. Ich vpylv je silný - môžeme ich ovplyvňovať aj my? Jasné že áno...
Napríklad nás naposledy zarazil film WANTED, ktorý hoci mal v úvode dosť tvrdú sexuálnu scénu, šiel už v čase 20:30 hod. (TV JOJ, 10. 2. 2013)
Dali sme sa trochu do hľadania - ako túto vec my diváci môžeme ovplyvniť, a tu sú výsledky.
Oblasť vysielacích médií je pomerne dobre zastrešená zákonom aj Radou pre vysielanie a retransmisiu, ktorá má na webe pomerne jednoduchy formulár. Stačí ho vyplniť a konkretizovať čo kde bolo odvysielané a aké sú Vaše pripomienky k danému programu. Rada má pravidelné stretnutia, na ktorých sú podnety analyzované a prípadne je vysielateľ postihnutý sankciami. Tieto, žiaľ, zvyčajne neznamenajú pre dané médiá hrozbu. Ale to by nás - užívateľov médií, nemalo odradiť od hľadania spôsobov ako mať vplyv na ich produkciu, pretože situácia by sa asi len zhoršovala.
Táto oblasť je ošetrovaná Slovenskou obchodnou inšpekciou (SOI). Pani riaditeľka Machútová je otvorená diskusii a spolupráci. V prípade že občan chce upozorniť na nevhodnosť reklamy vo verejnom priestore, môže svoj podnet adresovať priamo ústrediu SOI v Bratislave, alebo pobočkám SOI v jednotlivých krajských mestách SR.
Skúsenosť ukazuje že by bola vhodná novelizácia zákona o reklame 147/2001 Z.z. tak, aby SOI mala v rukách v prípade oprávneného podnetu nástroj na okamžité stiahnutie reklamy z verejného priestoru. Momentálne je reakčný čas niekoľko týždňov, ak nie mesiacov - čo je pri reklame z hľadiska jej regulovania úplne nedostatočné.
Nie je dobré sa na svet pozerať len cez optiku sťažností a nechávať pozitívne zážitky nepovšimnuté. Tým skôr, že ich je v médiách "ako šafranu". Preto odporúčame ozvať sa médiám, ktoré prinášajú pozitívne programy. Každé médium má svoju webstránku s kontaktami na jednotlivé oddelenia na ktoré je možné zaslať svoje reakcie, napríklad:
http://www.stv.sk/stv/o-stv/kontakty/
http://www.markiza.sk/o-nas/647475_kontakty
http://www.joj.sk/kontakt.html
http://www.ta3.com/tv/kontakty.html
Ako manuál k podávaniu podnetov občanov bola vytvorená jednoduchá web stránka. Tu sa môžete prihlásiť k odoberaniu e-mailových upozornení na prebiehajúce aktivity - ku ktorým sa môžete tiež pridať.
Manuál poskytuje detailné informácie o jednotlivých subjektoch kam je možné sťažnosť adresovať, ako aj postup a príklady podaní. Spravidla táto vec si vyžiada od nás kus času - nuž, čo nič nestojí, za nič nestojí.
Prajeme veľa dôvodov pre adresné pochvaly :), a veľa odvahy sformulovať svoje rozhorčenia.
Tím ZAOSTRI
Ďakujeme pánom
Tomášovi Kováčikovi (Quo vadis, Bratislava) a Marošovi Peciarovi (Saleziáni )
za podelenie sa s ich skúsenosťami v tejto oblasti.
29. január 2013 / aktivity, nápady
... ponúkajú možnosť aktívne stráviť spoločný čas. V dňoch 18. - 20. januára 2013 zaplnia stoly v Mestskej športovej hale v Trnave stovky spoločenských...
24. február 2013 / aktivity, nápady
Pri vstupe do malej cukrárne, kde je útulne a čisto, a kde obsluhuje mentálne postihnutý mladý muž, sa veľmi rýchlo zastaví čas. Je tu skutočný kľud a...
24. február 2013 / aktivity, nápady
Dobrý pomocník, sprístupnený dnes už takmer každej domácnosti. Tak ako gitara ladí len keď jej struny sú napnuté, a teda jej "krk"...
24. február 2013 / aktivity, nápady
"To sa neoplatí!" Povedala suseda, keď ma videla ako nesiem priesady paradajok. "Keď si to prerátaš, kúpiš si za to 4 - 5 kg paradajok a máš to bez...