SpäťÚvod / Články / Aktuality / z domova... / Model rozvoja školy zdola...
Školstvo na dne?Moja família

Model rozvoja školy zdola...

21. február 2014

Vytlačiť Vytlačiť

... umožňuje školám zvýšenie ich kvality vzdelávania.

Pedagóg i rodič stoja dnes pred veľkými výzvami. Čo je dôležité? Čo by mali naše deti dostať? V informačnom mori nie je ľahké porozumieť tomu, čo sa deje okolo nás. Bude preto dôležité, aby deti boli vzdelávané osobami, ktoré sa vedia v súčasnom digitalizovanom svete orientovať a vidia ďalej.

Sú týmito osobami dnešní učitelia? Pripravujú naše deti na to, aby sa stali schopnými vytvárať svet, v ktorom sa bude dať žiť? Zaiste máme mnoho kvalitných pedagógov. Ale školy dnes, keď majú samé o sebe rozmýšľať a sa meniť, očakávajú pomoc. Potrebujú komplex služieb v mnohých oblastiach, ktoré si nemôžu zabezpečovať samy. Iba s takouto podporou môžu vytvárať nový dizajn funkčnej edukácie, ktorý dnes hľadá celý svet.

Na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave po intenzívnom štúdiu danej problematiky (a mnohoročných skúsenostiach s prácou s deťmi a mládežou v školskom aj mimoškolskom prostredí) tím pedagógov navrhol model rozvoja škôl, ktorý vychádza z Barrettovho modelu rozvoja organizácií. Keďže východiskový model berie do úvahy všetky oblasti ľudského života, bol prispôsobený podmienkam slovenského školstva.

Súčasťou modelu sú aj nástroje, ktoré umožňujú rýchlo diagnostikovať školskú kultúru na základe hodnôt všetkých jej aktérov. Tento model bol v priebehu minulého školského roka úspešne odskúšaný vo viacerých základných školách na Slovensku a v súčasnosti je prezentovaný pod názvom „školský network".

Rozvoj zdola je dnes pre všetky školy veľkou výzvou. Vyžaduje od nich vnútorné zmobilizovanie, vytvorenie vlastnej vízie a prijatie väčšej miery zodpovednosti za kvalitu vzdelávania. Pre komfortné zvládnutie týchto úloh ponúkajú tvorcovia tohto modelu školám plnú podporu a spoluprácu.

Dlhodobé ťažkosti s transformáciou nášho školstva vyplývajú z jednostranného hierarchického modelu jeho riadenia. „Školský network" označuje neformálne vitálne spojenia školy, ktoré umožňujú pedagógom/ rodičom mobilizovať sa zdola na základe aktuálnych potrieb. Tieto spojenia vnášajú do života škôl pružnosť a tak prekonávajú ťažkopádnosť súčasného jednostranného, hierarchického modelu. Vznik vitálnych spojení považujú tvorcovia modelu za základnú podmienku rozvoja súčasných škôl.

Napriek tomu, že dlhodobé podfinancovanie škôl spôsobilo sústreďovanie ich záujmu na získanie potrebných finančných prostriedkov, rozvoj škôl začína vkladom do osôb. Práve tento vklad môže priniesť školám objavenie nových možností na ceste ich skutočného rozvoja.

ZAOSTRI odporúča svojim členom a sympatizantom hľadať spôsoby a možnosti, ako sprístupniť uvedený model školám v ich okolí.

Autori tohto modelu rozvoja škôl sú pripravení osobne poskytnúť detailnejšie informácie všetkým potenciálnym záujemcom - zriaďovateľom, riaditeľom a ostatným pracovníkom škôl. V prípade záujmu ich osobne kontaktujte.

Diskusia (0)
Zatiaľ žiadny komentár
Nový komentár
Pridať príspevok
Registrovať sa môžete TU. Prihlásiť sa môžete TU.
Podobné články

Manželstvo ako dar

6. marec 2014 / z domova...

Manželstvo ako dar

Čo hovoria účastníci posledného realizovaného víkendu pre bezdetných manželov? Ahojte priatelia, spolu s manželom sme sa zúčastnili víkendu na...

Ako zaujať?

4. február 2013 / z domova...

Ako zaujať?

"Neviem ako, ale podarilo sa mu zaujať moju pozornosť." Hovorí chlapec, ktorý sa v roku 1858 stretol s Jánom Boscom, a ktorého život sa odvtedy úplne zmenil. Don...

Tehlička pre deti v Južnom Sudáne (2017)

28. február 2017 / z domova...

Tehlička pre deti v Južnom Sudáne (2017)

Dvanásty ročník zbierky TEHLIČKA, organizuje SAVIO, 28. 2. - 31. 7. 2017 Južný Sudán ... ozbrojené strety, ktoré začali v roku 2013 doposiaľ zanechali...

Vynálezy

25. september 2013 / z domova...

Vynálezy

Festival vedy – Noc výskumníkov sa uskutočnil 27. septembra 2013 a už po siedmykrát priblížil slovenskej verejnosti tie najzaujímavejšie výsledky slovenskej vedy...

N